perjantai 26. marraskuuta 2010

Keskonen äitinä

Mikähän siinä on, että aina neuvolan jälkeen ilmestyy uusia oireita tai tulee muuten vain kummallinen olo? Jo eilen olo oli hieman huonovointinen, ei pahasti mutta vähän. Tänään kesti aamulla 20 min päästä ylös sängystä ja olo oli huono. Ei oksettanut mutta sellainen yleinen huono olo. Ehkä hieman flunssainen. Mahaakin kivisti, ihan kuin iso määrä ilmaa olisi kiertänyt mutta mitään ei tullut ulos. Päivän aikana olo helpotti kuitenkin.

Mietin samalla tuota alavatsan paineen tunnetta. Sitä kun on nyt tuntunut jo useamman viikon, ehkäpä siksi että myttynen tykkää majailla ihan alavatsassa. Mutta nyt aloin miettiä sen yhteyttä pehmentyneisiin paikkoihin. En varsinaisesti huolehdi mutta kuitenkin vähän.

Samalla olen miettinyt, että onkohan minulla suurempi todennäköisyys saada oma lapseni keskosena, kun itse olen keskonen (rv 29+ syntynyt)?

2 kommenttia:

  1. mä kysyin samaa asiaa neuvolassa jo heti raskauden alussa, ja myöhemmin tarkastin vielä lääkäriltäkin. Olen siis myös syntynyt keskosena, itse viikolla 33.

    Itse sain vastaukseksi, että riippuu minkä takia sitä onkaan syntynyt keskosena. Jos taustalla on ollut esim. joku tulehdus, niin silloin ei tietenkään ole mitään syytä itse pelätä, että oma syntyisi keskosena. Jos taas syy keskosena syntymiseen on ollut esim. joku rakenteellinen syy kohdussa tms, niin se saattaa periytyä.

    Itse olen keskimmäinen, ja mun muut sisarukset on syntyneet normiaikaisina tai sitten lasketun ajan jälkeen. Joten ainakin itse voin olettaa, ettei ole mitään syytä pelätä miksi itse synnyttäisin keskosen. Siis ainakaan vika ei pitäisi olla perintötekijöissä. Mutta kannattaa kysellä sun äidiltä, että miksi itse olet syntynyt keskosena, jos siihen jotain syytä on edes löydetty!

    VastaaPoista
  2. Äidin kaksi muuta lasta on syntyneet ihan oikeaan aikaan, mä synnyin keskosena koska äidillä oli eteisistukka ja se repesi.

    Että periaatteessa sen ei pitäisi olla periytyvää mutta ainahan tällaisia tulee silti mietittyä :)

    VastaaPoista