torstai 25. maaliskuuta 2010

Leipäraamattu

Viime kuussa luin Jauhot Suussa blogin postauksen LEIPÄÄ monella tavalla kirjasta ja ajatus kirjasta jäi kutkuttamaan mieltäni. Olen leiponut vain sämpylöitä ja patonkia, sämpylät aina Pirkka jauhopussin ohjeen mukaan ja lisännyt taikinaan mielivaltaisen määrän erilaisia siemeniä, ja patongin ystäväni perusohjeella. Leivontainnostukseni kasvettua olen alkanut kiinnostua myös leivän leipomisesta itse. Yleensä syön ruispaloja mutta joskus tekee mieli myös vaaleaa leipää.

Kävin eilen Suomalaisessa Kirjakaupassa piipahtamassa ja löysin LEIPÄÄ monella tavalla kirjan alennuksessa 15e! Pakkohan se oli ostaa ja tulla kotiin kaupan kautta. Kaupan edustalla päätin mitä aion leipoa ja ostin uupuvat ainekset.


Yritin seurata ohjeita tarkasti, mutta en jaksanut ihan täysin keskittyä tekemiseen sillä nälkä oli kova. Mutta kun olin työstänyt taikinan kirjan ohjeen mukaan huomasin miten erilailla taikina tosiaankin käyttäytyi käsissäni. Kun tunnin lepovaihe oli ohi, olin haltioissani! TÄYDELLINEN leipätaikina oli syntynyt! Se oli juuri täydellisen sileä ja pyöreästi kohonnut. Käskin miehenkin paikalle ihastelemaan aikaansaannostani.
   

Aikaahan näiden leipäshottien tekemiseen meni paljon, tosin suurin osa ajastahan on vain kohottamista. Mutta tässä lopputulos:


NAM! (Leipäohjeena perus vesi + vehnäjauho + suola + hiiva. Täytteinä käytin aurinkokuivattuja tomaatteja, oliiveja, pestoa ja cheddar juustoa, joista kaksi jälkimmäistä toimi parhaiten.)

Lämpimästi suosittelen kirjan ostamista kaikille, itse olen löytänyt kirjasta leipäraamattuni :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti