lauantai 18. syyskuuta 2010

Reissuraportti

No niin, nyt ryhdistäydyn ja vihdoin kirjoittelen tänne. On ollut niin kiire rötvätessä etten ole aiemmin jaksanut ;) Kokonaisuudessaan reissu oli aivan mahtava! Ilmat suosivat meitä, tiet olivat hyvässä kunnossa, ruska alkamassa eikä ollut ötököitä tai liikaa muita turisteja.

Saimme auton tiistaina noin tunnin myöhässä, mutta reissuun lähtö ei silti viivästynyt. Auto vaikutti valtavalta, mutta liikkui yllättävänkin ketterästi. Vaihdoimme kerran kuljettajaa, joten minäkin pääsin koittamaan ajamista, ja hyvinhän se sujui. Vuokraaja varoitti meitä jo etukäteen, että auton ykkösvaihdetta täytyy vähän huudattaa ettei auto sammu, ja se kyllä opittiin molemmat. Muuten autoa oli todella helppo ajaa ja kaikki oli kunnossa. Ensimmäinen yö vietettiin leirintäalueen ulkopuolella (Suomessa) parkkipaikalla, sillä vastaanotto oli juuri mennyt kiinni. Kävimme kuitenkin auringon laskiessa vähän ihmettelemässä leirintäaluetta ja ihastelemassa meren rantaa.

Totesimme, että leirintäalueet todella sopivat lapsiperheille, löytyi kunnon leikkipaikka, vessat, suihkut, hoitohuoneet, kahvilat, pesulat ym. ja yhden yön hinta (SF Caravaanareiden jäsenille, jäsenmaksu taisi olla noin 30e/vuosi) on 15 euron luokkaa. Puhuimme jo vähän, että pienen lapsen kanssa ei ulkomaille viitsi lähteä autolla, mutta kotimaassa voisi matkailla helpostikin.

Ensimmäinen yö meni hieman levottomasti, sillä parkkipaikan maasto oli epätasainen ja auto oli kenossa. Lisäksi olimme moottoritien vieressä ja siinä kulki paljon rekkoja. Auton sänky oli kuitenkin todella mukava ja jopa hieman isompi kuin kotisänkymme :D Aamu oli sateinen ja aamupalan jälkeen ajoimme rajan yli Torniossa ja pysähdyimme Töressä Ruotsissa lounastelemaan leirintäalueelle.

Samalla testasimme auton suihkun, mikä oli yllättävän hyvä, sekin. Minulla on pitkä tukka ja senkin peseminen onnistu hyvin. Jatkoimme matkaa Kiirunaan asti ja yövyimme Jukkasjärvellä.

Aamulla heräsimme aikaisin, sillä meidän oli määrä mennä Esrangen avaruusasemalle. Saavuimme paikalle ajoissa, mutta ketään ei näkynyt. Lopulta löysimme puhelimen jolla sai vartijan tai jonkun kiinni, ja kuulimme, että kierros oli alkanut Kiirunasta. Ilmeisesti meille ei ollut tullut jokin ohjeviesti mailitse perille, joten emme tienneet että meidän piti olla Kiirunassa. Odottelimme opasta tunnin verran, jonka jälkeen pääsimme pieneen turistikeskukseen välipalalle (kuului kierrokseen) ja ihmettelimme pari videota ja näytteillä olleita tavaroita. Siitä jatkoimme itse avaruuskeksukseen, jossa kävimme katsomassa sääpalloja ja raketteja sekä erilaisia paikkoja. Kierros oli jännittävä ja Once in a Lifetime kokemus, vaikka olikin todella kallis, enkä tiedä oliko ihan hintansa väärti.

Meidän onneksemme matkalla Kiirunasta avaruuskeskukselle ei ollut tapahtunut mitään eivätkä vieraat (saksalainen pariskunta ja hollantilainen mies) ja opas olleet keskustelleet edes avaruuskeskuksesta, joten emme jääneet mistään paitsi. Itse kierros kesti pari tuntia, jonka jälkeen menimme takaisin samalle levähdyspaikalle lounaalle, jossa olimme yöpyneet.

Siitä jatkoimme hieman Kiirunan ohi Abiskon luonnonpuistoon, jossa kävimme kävelemässä lyhimmän noin neljän kilometrin reitin. Maisemat olivat upeita!

Illaksi saavuimme Narvikiin Norjan puolelle ja yövyimme ihan Narvikin liepeillä levähdyspaikalla. Aamulla opi upea sumu, oikein fantasiamaailmallinen! (mikä sana!)

Tiet Norjassa yllättivät kunnollaan, ilmeisesti ne on täysin uusittu viime vuosien aikana ja olivat siis todella hyvässä kunnossa. Ajaminen tietysti vaati enemmän keskittymistä ja vei enemmän aikaa, sillä käännöksiä ja mäkiä, sekä tunneleita oli paljon. Matkalla oli myös yksi lauttamatka.

Ajoimme Fausken ohi ja jatkoimme Mo i Ranaan asti. Matkalla pysähdyimme napapiirillä ihastelemassa kaunista maaruskaa.

Yövyimme Rautvatn:n rannalla ja tässä on myös kuva autosta levähdyspaikalla.

Aamulla pyörähdimme Mo i Ranassa uudestaan, jotta saimme postikortit postiin. Mikähän siinä on että aina matkoilla postikorttien laittaminen on se vaikein asia, nytkin postilaatikoita oli kolmea eri väriä, joista punaisten eli lähtevän postin löytäminen oli hieman hakusessa. Matkasimme takaisin Ruotsin puolelle Storumaniin (jossa on Ruotsin ensimmäinen puukirkko, kaunis) ja siitä päätimme ajaa Uumajaan asti. Löysimme matka-autoille tarkoitetun parkkipaikan ihan keskustasta ja ajattelimme ensin yöpyä siinä. Koska kuitenkin oli lauantai, pelkäsimme yön levottomuutta ja lähdimme 20 km päässä olleelle levähdyspaikalle yöksi. Sunnuntaina palasimme takaisin keskustaan ajatuksena käydä ravintolassa syömässä ja kaupoilla, mutta mikään ei ollutkaan auki. Lisäksi satoi vettä niin paljon, että emme ehtineet kierrellä kaupungissa kuin tunnin verran. Palasimme autolle ja kävimme vilkaisemassa missä satama oli ja jäimme läheiselle levähdyspaikalle levähtämään. Loppupäivän vain lepäsimme ja rentouduimme kirjojen parissa. Aamulla menimme satamaan odottelemaan lauttaa Vaasaan.

Lautta oli surkea, tosin olimme siihen varautuneetkin. Siellä oli yksi ravintola, joka oli kuitenkin kohtuuhinnoissa, päinvastoin kuin olin netistä lukenut. Luimme kirjoja sen lähes viisituntisen matkan, välillä kävimme henkäisemässä meri-ilmaa kannella. Saavuimme sateiseen Vaasaan ja ajoimme takaisin kotiin yöksi. Seuraavana päivänä siivosimme auton ja palautimme sen.

Ihan kamalasti emme ehtineet tehdä matkalla, lyhyemmällä reitillä olisi ehtinyt pysähdellä joka kaupungissa ja nähtävyydessä, mutta kaikesta olisi pitänyt ottaa etukäteen selvää. Pohjois-Kalotin kartassa kun ei ollut nähtävyyksiä merkittynä (eikä levähdyspaikkoja tai kaikkia leirintäalueitakaan). Meitä auttoi puhelimen GPS, joka osasi kertoa nähtävyyksistä ja levähdyspaikoistakin. Kuitenkaan matka ei ollut stressaava, pysähtelimme usein syömään ja jaloittelemaan, ja vaihdoimme kuskia parin tunnin välein. Lisäksi nukuimme joka yö lähes 12 tuntia! Ruoka oli äärettömän helppo valmistaa autossa ja muutenkin kaikki toimi. Ainoa missä pihistelimme oli vessan käyttö. Vessan tankki kun ei ollut järjettömän iso, käytimme levähdyspaikkojen vessoja ja auton vessaa vain hädässä (eli minä pari kertaa). Norjassa ja Ruotsissa ollessa näimme yhden kemvessan tyhjennyspaikan, Suomessahan niitä on vaikka missä (mm. leirintäalueilla ja ABC huoltoasemilla).

Luulemme, että jäimme koukkuun tähän matkustusmuotoon. Lapsen kanssakin varmasti mukava tapa matkustaa kun pysähtelee vielä useammin ja tarjoaa lapselle virikkeitä. Lisäksi matkailu tällä tavoin oli "halpaa". Kokonaisuudessaan meidän matka maksoi:
  • auton vuokra 600 e/viikko (sisältäen 300 km/päivä ja kaikki tarvittavat keittiövarusteet ym.)
  • diesel noin 350 e (2500 km)
  • ylimääräiset kilometrit (pyöristettiin alaspäin) 100 e
  • kaasupullon täyttö (vuokraajan luona) 20 e
  • ruoat viikoksi kahdelle 120 e (jäi jonkin verran ylikin, satasella olisi pärjännyt tosi hyvin)
  • lautta Norjassa 20 e
  • lautta Uumaja - Vaasa 200 e
  • Esrangen avaruusaseman kierros 120 e
  • postikortit ja -merkit 10 e
  • yhteensä  noin 1500 e
Alunperin olimme budjetoineet viikon häämatkalle 2000 e, ja tämän verran olisi mennyt jos olisimme lähteneet Ranskaan, niinkuin alunperin suunnittelimme. Ja jos pihistyttää, niin rahaa säästää ajamalla vähemmän, näkemällä enemmän ilmaisia nähtävyyksiä ja suunnittelemalla ruokailut paremmin.